14 százalékkal nőtt a digitális reklámpiac2013. 03. 29.
Továbbra is a display szegmensnek a legnagyobb a részesedése, a legnagyobbat viszont az árösszehasonlítók nőttek az online reklámköltésen belül. Legfájóbb csökkenést az autó és álláshirdetések szenvedték el.
A kedvezőtlen gazdasági környezet és a reklámpiac csökkenése ellenére 14 százalékkal nőtt a magyar digitális reklámpiac 2012-ben, nagysága elérte a 35,65 milliárd forintot.
2012-ben az előző évhez képest a hazai és nemzetközi szereplőket egyaránt magába foglaló display szegmens volt a legnagyobb, ami 12 százalékkal növekedett az előző évhez képest, a teljes költéshez viszonyított részaránya azonban így kis mértékben csökkent.
A teljes digitális költés növekedéséhez legnagyobb mértékben a továbbra is dinamikusan bővülő kereső szegmens (search és non-display PPC rendszerek) járult hozzá, ami így nem csupán abszolút értékben, de piaci részarányát tekintve is tovább erősödött. A felmérést végző szervezetek ezzel kapcsolatban megállapítják, hogy törekednek minden részterületi adatot többkörös ellenőrzés után véglegesíteni (akár önbevallással, akár szakértői becsléssel került meghatározásra), azonban a Search szegmensben ez a többihez képest korlátozottan valósítható csak meg.
A listing szegmens stagnált, azon belül viszont az ár-összehasonlító kivételével, ami 50 százalékot nőtt 2011-hez képest, a többi alszegmens csökkent – az autóhirdetések 11, az álláshirdetések 9 százalékkal. Az emailmarketingre fordított költések most először csökkentek (7 százalékkal), a mobilreklámozás ellenben tovább növekszik. A 2011. és a 2012. év mobil reklámra vonatkozó adatai ugyanakkor nem összehasonlíthatóak, mivel a 2012. évi adatban nincs már benne a „mobil direkt” költés, viszont belekerült a „mobil search” szegmens.
Az IAB Hungary megbízásából a PricewaterhouseCoopers Magyarország (PWC) végezte el idén is a digitális reklámköltések felmérését, a munkában közreműködött a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (MAKSZ) Online szekciója. A digitális reklámköltésekre vonatkozó 2012-es net-net adat a Magyar Reklámszövetség reklámköltési összesítésének részeként fog megjelenni.
Forrás: KreativOnline