Reklámadó: a tévéknek fog fájni2013. 05. 27.
Közzétette a kormány a reklámadó tervezetét, az árbevételre vetített sávosan megállapított kulcsok a nagy kereskedelmi televíziókról gombolhatják le a legnagyobb összegeket, míg a kisebbeknek lényegében egyáltalán nem fáj majd. A költségvetés szempontjából jelentős bevétel nem várható, várhatóan a tízmilliárd forintot sem éri el.
Pénteken megjelent a reklámadó tervezete a kormány honlapján. Az irományból kiderül, az adó alanya a reklám közzétevője, vagyis nem az, akit reklámoznak, hanem az, aki “a reklám közzétételére alkalmas eszközökkel rendelkezik és ezek segítségével a reklámot megismerhetővé teszi.” Lényegében tehát a média. Ezen belül is a két legnagyobb kereskedelmi televízió.
Ilyen lesz az új adó
Az adót több kulcsban, sávosan állapítanák meg, a reklámokból befolyó éves nettó árbevétel után kellene fizetni. Az 1 milliárd forint alatti részre 0 százalékos lenne az adókulcs, 1-5 milliárd között 1 százalékos az adó. Az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot el nem érő része után 10 százalék, 10 milliárd forintot feletti részre 20 százalék.
Az adót a törvény hatályba lépésétől számított időszak naptári napjaival arányos része után kell fizetni. Az idei adóelőleg összege a 2012. évi tevékenységéből származó nettó árbevételének alapulvételével a hatályba lépésétől számított időszak naptári napjaival arányos része. Az adóelőleget 2013. július 20-áig kellene bevallani, két egyenlő részletben, augusztus 20-áig, illetve november 20-ig kell megfizetni. Az adót nem kellene fizetni a politikai reklámok után.
A kormány szerdán vitatja meg a tervezetet, “hogy életbe lép-e, és ha igen, mikor”, és utána az Országgyűlés dönthet róla.
A tévékre csap a kormány
A legnagyobb adófizető biztosan az RTL Klub lesz. A cég 2009-2011 között stabilan 29 milliárd forintos árbevételt könyvelt el, aminek legalább a háromnegyede, de inkább még nagyobb szelete reklámbevétel lehet. A TV2 ugyanebben az időszakban 16-21 milliárdos árbevételt tett közzé, árbevétele folyamatosan csökkenő.
A 2011-es adatok alapján tehát ez a két nagy tévé összesen 5-6 milliárd közötti reklámadót fizethet, ami a teljes, durván 10 milliárdos bevétel több mint fele lenne.
A legnagyobb adófizetők listáját a Napi Gazdaság a Céginfó adatbázisa alapján gyűjtötte össze.
Forrás: Céginfo.hu, Napi Gazdaság-gyűjtés
A reklámtorta
A magyar médiapiac adó nélkül sincs túl jó állapotban. Tavaly 174 milliárd forintot költöttek itthon a cégek reklámra, a válság előtt 2006-ban 176 milliárd forint volt a reklámköltés, vagyis hat évnyi infláció és visszaesés ellenére sem tudta elérni még a nominális értéket sem a válság előtti szintet tavaly a magyar reklámpiac.
Az alábbi táblázatban csak az elmúlt két év reklámkiadásait (a médiacégek nézőpontjából a reklámbevételeit) gyűjtöttük össze. A költések egy év alatt 3 százalékkal, ötmilliárd forinttal estek, a teljes reklámtorta, amin a médiacégek osztozhattak, 174 milliárd forint volt tavaly.
forrás: Magyar Reklámszövetség
*a nagy arányú növekedést a mérés kiszélesítése okozta
Forrás: index.hu