Túlköltekezett a kormánypropaganda2013. 03. 25.

Jobboldali sajtótermékek dominanciája és a kormányközeli érdekeltségekkel bőségesen megszórt közterületi piac rendkívül magas aránya jellemezte a Miniszterelnökség tavalyi kommunikácjóját – ez derül ki azokból az elszámolásokból, amelyeket az Origo kért ki a Miniszterelnökségtől.

A Miniszterelnökség összesen közel egymilliárd forintot költött reklámra nyolc hónap alatt, ami 200 millióval meghaladja az egy évre tervezett összeget – írja az Origo. A lap munkatársai megállapításaikat a Miniszterelnökségtől kapott elszámolásokra alapozzák. Az Origo cikkében az intézmény 2012-es kampányait és arra a megállapításra jutott, hogy Simicska Lajos médiabirodalma járt leginkább jól az állami hirdetésekkel.

A miniszterelnökség és az Inter Media Group (IMG) médiaügynökség még 2012 márciusában kötött keretszerződést médiakampányok teljes körű levezénylésére. A bruttó 800 millió forintos keretet legfeljebb egyéves időszakra kötötték, azonban az összeget szeptember végéig felhasználták, az októberi, botrányos IMF-gyalázó kampányhoz már újabb 200 milliós szerződést kötöttek a felek.

A Miniszterelnökség idei évre vonatkozó megbízását február végén nyerte el az IMG és a Lounge Design. A kétrészes megbízás nettó 550 és 150 millió forintos keretösszegre szól és március 1-től 2014. május 31-ig tartanak, az eredeti keretösszegtől +90 százalék mértékben lehet eltérni, vagyis a végösszeg akár 1,33 milliárd forint is lehet.

Mást kommunikáltak, drágábban

Az Origo cikke áttekintette a tavalyi évre szóló megbízásokat tartalmi szempontból és arra a következtetésre jutott, hogy a Miniszterelnökség eredetileg meghatározott üzenetei helyett másról szólt a kommunikáció: „így a fiatalok és nők megszólítása, a jó állam népszerűsítése helyett ugyanis az IMG tavaly a március 15-i állami ünnepségekre hívó, az árfolyamgátat, a nemzeti konzultációt, a munkahelyvédelmi akciótervet hirdető, illetve az olimpikonok fogadását megörökítő reklámokat készítette el”.

A megbízás részét képezte ezen kívül egy devizahiteleseket célzó kampány, 161 millió forintért tévében futó reklámszpotokkal, az Orbán-kormány félidejét két reklámkampánnyal tervezték ünnepelni – melyeket az IMG az Origo cikke szerint 17,7 millió forintért tervezett -, de ezek a hirdetések végül nem jutottak el a nyilvánossághoz. Az olimpikonok fogadására és egyéb sportos kommunikációra néhány tízmilliót költött a kormány.

Az Origo arra is kitér, hogy a legtöbbet a munkahelyekről szóló nemzeti konzultációra költötte a Miniszterelnökség, a május végétől június végéig tartó kampány közel háromszázmillió forintba került, majd ezt követte egy, a kormány munkahelyvédelmi akciótervét népszerűsítő kampány, melynél a kreatívok és azok gyártása 35 millió, a médiafelületek pedig több mint 164 millió forintba kerültek. Ezzel lényegében ki is merült a márciusi 800 milliós keret, a felsorolt kampányok ugyanis 785 millió forintba kerültek. Ezt már az említett IMF kampány követte, amelynek az összetételéről a Kreatív már korábban beszámolt.

Az Origo által megkérdezett szakértők szerint a kampányokat általánosan az jellemezte, hogy a gyártási költségek piaci viszonylatban inkább alacsonynak, a kreatívfeladatok árazása inkább magasnak számít. Az egyik megvizsgált, munkahelyvédelmi kampány esetében például a „Szeretem a munkám!” szlogen kitalálása 101 600 forintba, az óriásplakátok megtervezése összesen 3,4 millió forintba került.

“Baráti” cégek felületein

Médiatervezési szempontból az Origo cikke is kiemeli azt, amire a Kreatív több korábbi cikke is rávilágított már (például ez a cikk, vagy ez az írás), vagyis azt, hogy a kormány kommunikációjában aránytalanul magas a közterület, alacsony a tévé és az internet használatának aránya. A vizsgált miniszterelnökségi kampányokban például a médiaköltés „35 százaléka közterületi reklámokra, 21 százalék nyomtatott lapokba folyt, 19 százalék jutott a televíziónak, 14 százalék a rádióknak és 11 százalék az internetnek”, miközben a hazai teljes reklámtorta 2011-es adatai szerint a közterület a piacon csak a költések 10 százalékát kapta meg, továbbá a rádiók is jelentősen alacsonyabb szeletet kaptak, miközben a televízió kapta a hirdetési pénzek 36 százalékát.

Az Origo birtokába került elszámolásokból nem derül ki, hogy a közterületi hirdetések melyik cég felületein futottak, ehhez csak a Kantar Media listaáras adatai adnak némi támpontot, melyek szerint azonban a Miniszterelnökség közterületi költéséből a tavalyi évben 65 százalék jutott a Fideszhez köthető üzletemberek tulajdonában álló cégekhez, így a Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Publimonthoz és Euro AWK-hoz, tovább az IMG korábbi tulajdonos-ügyvezetőjének, Somogyi Miklós cégéhez, a Mediacontacthoz. A nem közterületi hirdetéseket viszont valós áron is áttekintette a portál, amiből az derült ki, hogy öt, jobboldali érzületűnek, illetve tulajdonosaik – a Simicska Lajossal szoros üzleti kapcsolatban álló Fonyó Károly (Metropol) és Nyerges Zsolt (Heti Válasz), valamint a Magyar Hírlapot birtokló Széles Gábor – révén szintén a kormánnyal ill. a Fidesszel szimpatizálónak tartott médium kapta a nyomtatott sajtós reklámköltés több mint 70 százalékát a Miniszterelnökségtől.

Forrás: KreatívOnline

További hírek

Hívjon minket!
Írjon nekünk!